معرفی محصولات جدید و با کیفیت

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

آهنگ جدید فرزاد فرزین به نام «تو به من احتیاج داری»Musicdel | موزیکدل

متن آهنگ تو به من احتیاج داری فرزاد فرزین

تو به من احتیاج داری و♩♬♫♪♭ من خسته م از تو بفهم درکم کن♩♬♫♪♭ فکر نکن دست و پاتو می بندم♩♬♫♪♭ تو خودت مرد باش ترکم کن♩♬♫♪♭ دیگه این عشق نیست دیوونه♩♬♫♪♭ وقتی قلبت برام نمی لرزه♩♬♫♪♭ چشمتو رو به هر دومون وا کن♩♬♫♪♭ این یه عادت چقدر می ارزه♩♬♫♪♭ هی نگو با تو من عوض میشم♩♬♫♪♭ نگو میشه به عشق برگردم♩♬♫♪♭ جلوی کی دروغ می بافی♩♬♫♪♭ بچه من با تو زندگی کردم♩♬♫♪♭ هر دو تامون مثل یه کوه یخیم♩♬♫♪♭ همه چی بین ما دوتا سرده♩♬♫♪♭ به دلت شک نکن عزیز دلم♩♬♫♪♭ دیگه اون عشق بر نمی گرده♩♬♫♪♭ خودتم باورت نمیشه ولی♩♬♫♪♭ بی منم میشه قصه رو سر کرد♩♬♫♪♭ وقتی عادت کنی به تنهایی♩♬♫♪♭ ♩♬♫♪♭خیلی چیزا رو میشه باور کرد
 

 آهنگ جدید فرزاد فرزین به نام «تو به من احتیاج داری»Musicdel | موزیکدل

۲۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۹:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گیل مارکت

معرفی 7 ابزار رایگان ایجاد محتوای هوش مصنوعی


ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی یک رویداد خوشحال کننده برای صاحبان مشاغل در سال 2023 است که می تواند بر جهان تأثیر بگذارد. تولید محتوای مستمر نیاز به بودجه و زمان زیادی دارد و البته یکی از مهم ترین الزامات کسب و کار تولید محتوای منحصر به فرد و هدفمند است. این مشکل مدیریت شرکت را نگران کرده است.

اما همه چیز با ظهور ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی تغییر کرد. این ابزارهای هوش مصنوعی واقعا کمک بزرگی برای تولیدکنندگان محتوا هستند و اگر متخصص تولید محتوا با آن تعامل خوبی داشته باشد و خواسته های خود را به درستی و طبق دستورات آن بیان کند. فرآیند تولید محتوا آسان و سریع است.

اگر در استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مردد هستید، طبیعی است. اگر می دانید چگونه از این ابزارها استفاده کنید، نگران کیفیت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خود نخواهید بود.

در این مقاله مجموعه ای از ابزارهای تولید محتوا برای هوش مصنوعی را معرفی می کنیم.

ابزار تولید محتوا با هوش مصنوعی

یکی از راه های جدید برای کسب درآمد، تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی است. این روش برای افراد مبتدی در تولید محتوا بسیار مناسب است و می توان آن را تمرینی در نوشتن و بازنویسی محتوا دانست. همچنین می توانید از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی ایده بگیرید و به سادگی از قالب استانداردی که ارائه می دهد استفاده کنید. در نهایت، محتوای نهایی را خودتان طراحی و ایجاد می کنید. نگران منحصر به فرد بودن آن نباشید.

جعبه نظر

با کمک این ابزارها می توانید در مدت زمان بسیار کوتاه 10 دقیقه ای یک محتوای کامل 1000 کلمه ای بسازید.

1- ابزار ChatGPT

ChatGpt Tool یک ابزار عالی برای ایجاد محتوای هوش مصنوعی است که کاربران می توانند از آن برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا استفاده کنند. این ابزار توسط مجموعه OpenAI ارائه شده و آخرین "مدل زبان" مبتنی بر هوش مصنوعی است.

JPT Chat یک ابزار چت بات است که به هر سوالی در مورد هر موضوعی پاسخ می دهد. chatgpt را می توان یکی از بهترین ابزارهای تولید محتوا دانست چرا که اکثر برنامه های تولید محتوا از این ابزار به عنوان پایه اصلی فعالیت خود استفاده می کنند.

این امکان را به شما می دهد تا انواع محتوا اعم از مطالب کوتاه و بلند، مقالات، وبلاگ ها و ... بنویسید و همچنین ایده های مختلفی برای تولید محتوا برای سایر شبکه های اجتماعی به شما می دهد. به عنوان مشاور متخصص در تمامی زمینه ها آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

2- ابزار نوشتن

یکی از بهترین وب سایت های تولید محتوا که توانایی تولید حجم بالایی از محتوا را دارد. ابزار یا وب سایت Writesonic است. این سایت علاوه بر ارائه خدمات تولید محتوای هوش مصنوعی، بسیاری از ابزارهای دیگر را نیز در اختیار شما قرار می دهد. مانند: تولید مقاله هوش مصنوعی، نوشتن وبلاگ، به روز رسانی محتوا، ابزار بازنویسی محتوا، ویرایش مقاله و غیره.

یکی از بهترین ویژگی های ارائه شده ابزار Writesonic است. این یک ابزار میدانی است. با استفاده از این مزیت می توانید در زمانی کوتاه و مختصر محتوا تولید کنید که در طی آن خطاهای کمتری مشاهده خواهید کرد.

این ابزار از بیش از 25 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید به زبان های مختلف محتوا ایجاد کنید. ثبت نام رایگان در سایت با دسترسی به 2500 کلمه. پس از آن باید حساب کاربری خود را آپلود کنید.

3- ابزار رایتر

Rytr یک ابزار تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی است که قادر به نوشتن محتوا در زمینه ها و موضوعات مختلف است. یکی از بهترین گزینه ها در صنعت چت GPT است. قابلیت های این ابزار بسیار بالاست، بنابراین برای تولید محتوا نیاز به ورودی و توان زیادی ندارد.

با استفاده از یک عنوان ساده یا چند کلمه کلیدی می توانید در سریع ترین زمان ممکن به محتوای عالی برسید.

4- ابزار هوش مصنوعی Kopa

Copy AI یک ابزار تولید محتوای آنلاین است که توسط بسیاری از کاربران توصیه می شود. با وجود برخی محدودیت ها، عملکرد آن عالی است و ویژگی های خوبی را ارائه می دهد. از روش های مختلف برای تولید محتوا استفاده کنید.

البته، این استفاده بستگی به برنامه مورد نظر شما دارد. متفاوت خواهد بود و شامل مواردی مانند ایجاد انواع محتوای رسانه های اجتماعی می شود. وب سایت ها، وبلاگ ها، ایمیل ها، محتوای سرگرمی و ... با انتخاب هر قسمت و کلیک بر روی خواص مربوطه برای شما نمایش داده می شود.

در کنار تمامی این ویژگی ها، بیش از 90 ابزار و قالب مختلف را نیز در اختیار شما قرار می دهد. برای شروع نوشتن مقدمه وبلاگ، به مواردی مانند عنوان وبلاگ، هدف، زمینه به عنوان ورودی نیاز دارید.

البته خروجی کار به اندازه ابزار چت GPT و سایر رقبا بهینه نیست، اما همچنان استاندارد و قابل انتشار است.

ثبت اولیه آن به مدت 7 روز به شما دسترسی رایگان می دهد و سپس باید نسخه پولی آن را دریافت کنید، مبلغ آن برای هر تعداد کلمه متفاوت است.

5- این گوال

ابزار هوش مصنوعی کوتاه که برای نوشتن موضوعی استفاده می شود نیز یکی از بهترین و هدفمندترین ابزارهای تولید محتوا است این ابزار برای نویسندگان مقاله، وبلاگ نویسان و داستان نویسان عالی است

برای شروع، نام پروژه خود را به طور خلاصه بگویید و به طور خلاصه در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید صحبت کنید و در نهایت روی دکمه نوشتن من کلیک کنید. هوش مصنوعی با درک موضوع برای شما محتوا ایجاد می کند.

همچنین تا حدودی قابل تنظیم است. همچنین می توانید طول خروجی را مشخص کنید. وضعیت محتوای تولید شده در بالای صفحه نمایش داده می شود که می توانید تعداد کلمات را بشمارید. برای ویرایش بیشتر محتوا، برنامه Shortcuts یک دستور اسلش دارد.

تاکید و استفاده از ابزار به طور خلاصه صرفاً یک ایده در مورد موضوع است و موارد دیگر را پشتیبانی نمی کند. شما می توانید هر روز 4 مقاله رایگان دریافت کنید. شما می توانید یک سایت سالانه را با حداقل 65 دلار در ماه خریداری کنید.

6- ابزار HyperWrite

HyperWrite یک ابزار همه کاره برای تولید محتوا است. ویژگی مهم آن این است که می توان محتوا در ژانرهای مختلف تولید کرد. از حوزه های تجاری مانند: SEO، کلمات کلیدی، بازاریابی یا ایده ها و ابتکارات تجاری پشتیبانی می کند.

همچنین از زبان فارسی پشتیبانی می کند و سوالات خود را مطرح می کند. محتوایی که تولید می کنید برای اولین بار آماده استفاده است و نیاز به تغییر کمی دارد. اگر می خواهید متن را خودتان بنویسید، باید از علائم نگارشی خودش استفاده کنید.

7- تجهیزات کپی

سازنده Copymatic را بهترین ابزار هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا معرفی کرد. از دفترچه یادداشت می توان برای کارهای شخصی و حرفه ای استفاده کرد. از زمینه های مختلفی مانند: مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، بازنویسی محتوا، ارسال در شبکه های اجتماعی و مهمتر از همه، تولید تصاویر کاربردی پشتیبانی می کند.
 

۲۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گیل مارکت

فوبیا چیست؟ انواع، علائم و درمان آن

فوبیا چیست؟ انواع، علائم و درمان آن در نقاشی‌های پیچیده ذهن انسان، ترس می‌تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی لحظه‌ای تا اضطراب‌های عمیق و تغییردهنده زندگی. در خط مقدم این دلهره‌ها، فوبیاها قرار دارند؛ ترس‌های شدید و غیرمنطقی که می‌توانند تأثیر قدرتمندی بر افکار، احساسات و رفتارهای فرد داشته باشند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید. اما فوبیا دقیقا چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟ این مقاله این نوع ترس را به‌طور کامل بررسی می‌کند تا به خوانندگان کمک کند تا آن را شناخته و درمان کنند.

معنی فوبیا یا هراس‌زدگی چیست؟

فوبیا (phobias) یا هراس‌زدگی یک ترس شدید و غیرمنطقی از یک شیئ، موقعیت یا فعالیت خاص است. افراد مبتلا به فوبیا اغلب هنگام قرار‌گرفتن در معرض منبع ترس خود، دچار اضطراب یا وحشت شدید می‌شوند؛ حتی اگر تهدید درک‌شده از نظر عینی خطرناک نباشد. هراس‌زدگی می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد و منجر به رفتارهای اجتنابی و در برخی موارد، اختلال در توانایی برای عملکرد در موقعیت‌های خاص شود. هراس‌زدگی زمانی است که چیزی که باعث ایجاد ترس یا اضطراب در شما می‌شود، آن‌قدر شدید باشد که به‌طور مداوم و شدید زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و مختل کند. این عارضه، نوعی اختلال اضطرابی محسوب می‌شود. وقتی در موقعیتی نیستید که مستقیماً هراس‌زدگی شما را درگیر کند، می‌توانید تشخیص دهید که ترس بسیار شدیدتر از آن چیزی است که باید باشد. اما دانستن این موضوع، احساس شما را تغییر نمی‌دهد. اگر با چیزی روبرو شوید که فوبیای شما را تحریک می‌کند، ترس یا اضطراب شدیدی را احساس می‌کنید.

انواع فوبیا (هراس‌زدگی)

انجمن روان‌پزشکی آمریکا سه دسته اصلی از هراس‌زدگی‌ها را معرفی‌کرده است:

فوبیای اجتماعی (Social phobia)

هراس‌زدگی اجتماعی که امروزه اختلال اضطراب اجتماعی (social anxiety disorder) نامیده می‌شود، وقتی است که افراد به‌طور غیرمنطقی از تحقیر، شرمساری یا قضاوت دیگران در موقعیت‌های اجتماعی می‌ترسند. افراد و گروه‌های ناآشنا می‌توانند به‌ویژه ناراحت‌کننده باشند.

آگورافوبیا (Agoraphobia)

آگورافوبیا به ترس شدید و ناتوان‌کننده از مکان‌های عمومی و موقعیت‌هایی اشاره دارد که فرار از آن دشوار است یا خروج از آن شرم‌آور است. این مکان‌ها ممکن است شامل فضاهای بسته و یا باز باشد. بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا علائم هراس یا اختلال هراس را نیز دارند که شامل ترس شدید به.همراه علائم جسمی ناراحت‌کننده مانند لرزش، تپش قلب و تعریق است.

فوبیاهای خاص (Specific phobias)

فوبیاهای خاص که به‌عنوان هراس‌زدگی ساده شناخته می‌شوند، رایج‌ترین نوع فوبیا هستند. متخصصان این نوع هراس‌زدگی را به پنج دسته تقسیم می‌کنند که هر کدام دارای زیر گروه‌هایی است که نام‌های خاصی دارند. در این‌جا انواع رایج این نوع ترس را بر اساس این تقسیم‌بندی آورده‌ایم:

1. هراس‌زدگی حیوانات

  • آراکنوفوبیا (ترس از عنکبوت)
  • Cynophobia (ترس از سگ)
  • انتوموفوبیا (ترس از حشرات)
  • اوفیدیوفوبیا (ترس از مارها)

2. هراس‌زدگی محیط طبیعی

  • آکروفوبیا (ترس از ارتفاع)
  • آگورافوبیا (ترس از فضاهای عمومی)
  • Aquaphobia (ترس از آب)
  • آستروفوبیا (ترس از رعد و برق)

3.فوبیای خون، اقدامات پزشکی یا جراحات

  • آلگوفوبیا (ترس از درد)
  • دنتوفوبیا (ترس از دندانپزشک)
  • هموفوبیا (ترس از خون)
  • تریپانوفوبیا (ترس از سوزن)

4. هراس‌زدگی موقعیت‌ها

  • آئروفوبیا (ترس از پرواز)
  • آمکسوفوبیا (ترس از رانندگی)
  • کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته)
  • Nyctophobia (ترس از تاریکی)

5. دیگر انواع هراس‌زدگی

  • کولروفوبیا (ترس از دلقک‌ها)
  • امتوفوبیا (ترس از استفراغ)
  • پیروفوبیا (ترس از آتش)
  • تریپوفوبیا (ترس از سطوح دارای سوراخ یا حفره، مانند اسفنج)

علائم فوبیا (هراس‌زدگی)

علائم فوبیا (هراس‌زدگی)

فوبیاها علائم احتمالی یکسانی دارند، اما می‌توانند به شکل‌های مختلفی رخ دهند. هراس‌زدگی می‌تواند باعث شود که فرد علائم فیزیکی، ذهنی و رفتاری را زمانی که در معرض شی یا موقعیت ترسناک قرار می‌گیرید و یا زمانی که به آن فکر می‌کند، تجربه نماید. علائم ذهنی، اثراتی هستند که بر نحوه تفکر و احساس تأثیر می‌گذارند. آن‌ها عبارتند از:

  • ترس شدید
  • وحشت یا احساس نیاز به فرار
  • احساس خطر فوری
  • احساس قطع ارتباط با بدن (مسخ شخصیت) یا دنیای اطراف (واقعیت زدایی)

علائم فیزیکی، اثراتی هستند که مستقیماً بر بدن تأثیر می‌گذارند. آن‌ها عبارتند از:

  • تغییر ضربان قلب و نوع نبض
  • عرق کردن، احساس گرما یا لرز
  • لرز یا لرزش
  • حالت تهوع، ناراحتی معده یا معده درد
  • سفتی یا درد در قفسه سینه
  • مشکل در تنفس یا احساس خفگی
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • غش‌کردن
  • رنگ پریدگی
  • دید باریک (همچنین به عنوان دید تونلی شناخته می‌شود)

علائم رفتاری روش‌هایی هستند که بر شیوه زندگی، روال یا عادات فرد تاثیر می‌گذارند. آن‌ها عبارتند از:

  • اجتناب از انجام یک پروسه خاص؛ برای مثال: اجتناب از مراقبت‌های پزشکی یا دندان‌پزشکی منظم به دلیل ترس از سوزن، دندان‌پزشک و غیره
  • تغییر عمدی زندگی برای جلوگیری از محرک‌ها؛ برای مثال: خارج‌شدن از یک منطقه ساحلی به‌ دلیل ترس از طوفان.
  • اجتناب از تغییرات زندگی، به‌ویژه تغییرات مثبت، برای جلوگیری مواجهه؛ به‌عنوان مثال: زمانی‌که به دلیل ترس از آب، شنا‌کردن یا غرق‌شدن از خرید خانه یا کار در جایی با منظره رودخانه، دریاچه یا اقیانوس اجتناب گردد.

علائم هراس‌زدگی در کودکان

کودکان نیز ممکن است به هراس‌زدگی خاصی مبتلا شوند و هنگام مواجهه با عامل آن، علائم زیر را از خود نشان دهند:

  • گریه
  • عصبانیت یا طغیان عاطفی
  • انجماد (بی‌حرکت نگه‌داشتن بدن)
  • چسبیدن یا جدا‌نشدن از کسی که احساس می‌کنند در کنار او امنیت دارد

تشخیص فوبیا

تشخیص فوبیا

یک روان‌شناس یا روان‌پزشک، می‌تواند هراس‌زدگی را حین صحبت با فرد و پرسیدن سوالات خاصی تشخیص دهد. تشخیص این مشکل نیازی به آزمایشات آزمایشگاهی، تصویربرداری یا اقدامات تشخیصی خاصی ندارد. سوالاتی که متخصص می‌پرسد، ممکن است از پرسش‌نامه‌های خاصی باشد که برای کمک به تشخیص هراس‌زدگی طراحی شده‌اند. برخی از این سوالات در حوزه‌های زیر هستند:

  • محرک‌های هراس‌زدگی که از آن‌ها اطلاع دارید
  • علائمی که به‌دنبال مواجهه تجربه می‌کنید و شدت آن‌ها
  • شیوه زندگی و عادات فعلی و این‌که آیا علائم هراس‌زدگی بر آن تأثیر می‌گذارد یا نه
  • اولین بار که متوجه علائم شدید
  • سابقه یک رویداد آسیب‌زا یا سایر عوامل احتمالی که می‌تواند باعث ایجاد هراس‌زدگی شود

معیارهای خاص فوبیا

معیارهای خاص هراس‌زدگی به‌شرح زیر است:

  • ترس یا اضطراب شدید درباره موقعیت یا جسمی خاص
  • ایجاد ترس فوری، اضطراب یا هر دو، هنگام مواجهه با محرک
  • هنگام مواجهه با محرک‌هایی که نمی‌توان از آن‌ها اجتناب کرد، فرد به‌طور فعال از محرک دور شده و احساس ترس و اضطراب می‌کند.
  • ترس یا اضطراب بسیار شدیدتر از آن چیزی است که محرک باید ایجاد کند
  • تلاش حداقل شش ماه برای دوری از محرک‌
  • اختلال در زندگی، کار و روابط اجتماعی به دلیل ترس، اضطراب یا اجتناب از فوبیا
  • توجیه ‌نشدن علائم با مشکلات دیگر مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا اختلال هراس

علل هراس‌زدگی

هنوز علت کاملا واضحی برای هراس‌زدگی مشخص نشده‌ است، اما موارد زیر می‌توانند در شرایطی سبب ایجاد این عارضه شوند:

  • تجربیات بد: بسیاری از هراس‌زدگی‌ها به‌ دلیل یک تجربه بد یا حمله پانیک مربوط به یک شی یا موقعیت خاص شروع می‌شوند. گاهی اوقات حتی دیدن یا شنیدن یک تجربه بد می‌تواند برای شروع هراس‌زدگی کافی باشد.
  • ژنتیک یا رفتار آموخته‌شده: ممکن است بین هراس‌زدگی خاص شما و فوبیا یا اضطراب والدینتان ارتباطی وجود داشته باشد. این می‌تواند به دلیل ترکیبی از ژنتیک و رفتارهای آموخته شده باشد.
  • عملکرد و ساختار مغز. کسانی که هراس‌زدگی خاص دارند، بخش‌های خاصی از مغز آن‌ها در مواجهه با یک عامل تحریک می‌شود، درحالی‌که فردی که این فوبیاها را ندارد، پاسخ مشابهی در مغز نشان نمی‌دهد. همچنین، فردی که دارای فوبیای خاص است، ممکن است ساختار مغزی متفاوتی نسبت به فرد بدون آن فوبیای خاص، داشته باشد.

ریسک فاکتورهای هراس‌زدگی

ریسک فاکتورهای هراس‌زدگی

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به هراس‌زدگی خاص را افزایش دهند:

  • سن: هراس‌زدگی برای اولین بار ممکن است در سنین کودکی ظاهر شود، معمولاً در سن 10 سالگی.
  • بستگان: اگر یکی از اعضای خانواده فوبیا یا اضطراب خاصی داشته باشد، احتمال ابتلای دیگران نیز به آن بیشتر است.
  • خلق‌و‌خوی: افرادی که به اضطراب حساس‌تر هستند، بیشتر در معرض خطر هستند.
  • تجربه بد: هراس‌زدگی می‌تواند پس از یک تجربه بد ایجاد شود.
  • تغییر رفتار: اجتناب، رایج‌ترین روشی است که افراد با استفاد از آن با هراس‌زدگی کنار می‌آیند. با انجام این کار، معمولاً اضطراب آن‌ها بدتر می‌شود.

پیشگیری از فوبیا

پیشگیری کامل از هراس‌زدگی ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد، زیرا این مشکل ممکن است به دلیل تأثیر متقابل پیچیده عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی ایجاد شوند. اگرچه نمی‌توان از بسیاری از فوبیاهای خاص پیشگیری کرد، اما مداخله و درمان زودهنگام پس از یک تجربه آسیب‌زا، مانند حمله حیوانات، ممکن است از ابتلای فرد به یک اختلال اضطرابی شدید جلوگیری کند.

درمان هراس‌زدگی

درمان هراس‌زدگی معمولا به‌روش‌های زیر انجام می‌شود.

مواجهه قدم‌به‌قدم

مواجهه‌درمانی یکی از موثرترین درمان‌ها برای هراس‌زدگی است. این درمان شامل قرارگرفتن تدریجی در معرض ترس می‌شود تا به‌تدریج حساسیت فرد نسبت به آن کاهش یابد. به‌عنوان مثال، اگر فرد از پرواز می‌ترسد، در ابتدا، مواجهه‌درمانی ممکن است شامل تماشای تصاویر یا فیلم‌های مرتبط با هواپیما و مسافران در هواپیما باشد. سپس به‌تدریج درمان تا جایی پیش می‌رود که فرد سوار هواپیما شده و با آن پرواز کند. با پیشرفت فناوری، مواجهه‌درمانی با واقعیت مجازی در حال حاضر برای کمک به افراد برای مواجهه قدم‌به‌قدم استفاده می‌شود.

درمان شناختی‌رفتاری (CBT)

CBT یکی دیگر از روش‌های شناخت.درمانی محبوب برای درمان هراس‌زدگی است. این روش روی تغییر الگوهای افکار منفی مرتبط با ترس تمرکز کرده و به فرد کمک می‌کند تا بتواند اضطراب خود را در موقعیت‌های واقعی زندگی بهتر مدیریت کند. از طریق تکنیک‌های رفتاردرمانی شناختی، الگوهای فکری غیرمنطقی، که به ایجاد اضطراب کمک می‌کنند، شناخته شده و سپس موضوع تحلیل می‌شود. اگر شرایط یا اشیاء خاصی محرک باشند، افراد می‌توانند از طریق تکنیک‌های بازسازی شناختی بر اضطراب ناشی از آن‌ها غلبه کند. این تکنیک‌ها شامل قالب‌بندی مجدد افکار منفی به افکار مثبت یا به چالش‌کشیدن احتمالات نادرست در مورد نتایج ترسناک رویارویی با شیء یا واقعه ترسناک است.

هیپنوتیزم درمانی

معمولا متخصصان از هیپنوتیزم به‌عنوان بخشی از فرآیند درمان استفاده می‌کند. این روش به بیمار کمک می‌کند تا عمیقاً استراحت کند تا بتواند به ضمیر ناخودآگاه خود دسترسی پیدا کرده و مسائل اصلی را که باعث ترس می‌شوند، کشف نماید. این شکل جایگزین از درمان، به فرد این امکان را می‌دهد که این فرآیند را بدون این‌که از نظر احساسی تحت تأثیر قرار بگیرید، طی کند. علاوه‌بر این، مشخص شده است که علائم فیزیکی مرتبط با اضطراب شدید، از جمله ضربان قلب سریع و تعریق، با هیپنوتیزم کم شده و فرد می‌تواند هنگام رویارویی با عامل هراس‌زدگی، آرامش خود را بیشتر حفظ کند.

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)

درمان EMDR برخی از عناصر درمان شناختی‌رفتاری (CBT) و تکنیک‌های مواجهه را با هم ترکیب می‌کند و در عین حال، حرکات چشم را به این ترکیب اضافه می‌کند. این روش می‌تواند به فرد کمک کند تا خاطرات آسیب‌زای ذخیره شده در مغز را دوباره پردازش کند تا هنگام یادآوری سبب ناراحتی او نشوند.

تکنیک‌های آرامش‌بخش

تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفس عمیق، آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی، تصویرسازی هدایت‌شده، مدیتیشن ذهن‌آگاهی و یوگا همگی ابزارهای عالی برای مدیریت سطوح استرس ناشی از محرک‌های هراس‌زدگی هستند. این فعالیت‌ها بر روی آرام‌کردن بدن از نظر فیزیکی و کاهش ایجاد تنش موثر می‌باشند و به فرد اجازه می‌دهد کنترل و قدرت خود را دوباره به دست آورده و کم‌تر احساس ناتوانی کند.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

دارودرمانی

برای برخی افراد، دارو‌درمانی می‌تواند راه موثری برای درمان فوبیا باشد. این روش می‌تواند به‌کاهش اضطراب و ترس شدید کمک کند. داروهای رایجی که گاهی در درمان هراس‌زدگی استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • مسدودکننده‌های بتا
  • آرام‌بخش‌ها

روان.پزشک پس از ارزیابی علائم و سابقه پزشکی ممکن است این داروها را تجویز کند. لازم است به این نکته توجه کنید که این داروها برای درمان هراس‌زدگی نیستند؛ در عوض، آن‌ها به مدیریت علائم مرتبط کمک می‌کنند.

درمان‌های طبیعی برای هراس‌زدگی

داروهای طبیعی مانند گیاهان و مکمل‌ها ممکن است به‌کاهش سطح اضطراب مرتبط با هراس‌زدگی رایج کمک کنند. برخی از گیاهانی و روش‌های طبیعی که برای درمان این اختلال استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • عصاره ریشه کاوا کاوا
  • عصاره گل ساعتی
  • چای بابونه
  • رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس
  • مکمل‌های منیزیم

اگر هراس‌زدگی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

بدون درمان، هراس‌زدگی می‌تواند شدیدتر شود. ممکن است فرد شروع به اجتناب از موقعیت‌هایی کند که باعث ترس می‌شود. متأسفانه، اجتناب می‌تواند فوبیا را تقویت کرده و غلبه بر آن را در آینده سخت‌تر کند.

  • علائم اضطراب می‌تواند بدتر شود: وقتی هراس‌زدگی درمان نشده وجود داشته باشد، اغلب هر بار که فرد با ترس خود روبرو می‌شود، اضطراب بیشتری را تجربه می‌کند. این اضطراب شدید می‌تواند منجر به‌علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع، تعریق، لرزش، حالت تهوع یا سرگیجه شود. این علائم ناراحت‌کننده هستند و می‌توانند در فعالیت‌های روزانه مانند کار یا عملکرد مدرسه اختلال ایجاد کنند.
  • ترس شدید می‌تواند ناتوان‌کننده شود: بدون درمان، ممکن است فرد نتواند کارهایی را انجام دهد که زمانی از آن‌ها لذت می‌برد. بیمار به‌ دلیل احساس ترس شدید از مکان‌ها یا فعالیت‌های خاصی اجتناب می‌کند که به نوبه خود می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی شود. در موارد شدید، هراس‌زدگی درمان‌نشده ممکن است منجر به افسردگی و سایر مشکلات سلامت روانی شود.

داروی فوبیا چیست؟

داروی فوبیا چیست؟

معمولاً دارو برای درمان هراس‌زدگی توصیه نمی‌شود، زیرا رفتاردرمانی معمولاً مؤثر است و هیچ عارضه جانبی هم ندارد. اما گاهی اوقات ممکن است برای درمان اثرات هراس‌زدگی، مانند اضطراب، دارو تجویز شود. در این شرایط انواع مختلف داروهای زیر بسته به وضعیت فرد تجویز می‌شود:

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی اغلب برای کمک به کاهش اضطراب تجویز می‌شوند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) برای فوبیای اجتماعی یا اختلال هراس مناسب هستند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • اسیتالوپرام (سیپرالکس)
  • سرترالین (Lustral)
  • پاروکستین (سروکسات)
  • ونلافاکسین (Efexor)، یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نورآدرنالین (SNRI)

عوارض جانبی رایج این درمان‌ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)
  • ناراحتی معده
  • همچنین، ممکن است در ابتدا اضطراب را بدتر کرده و سبب مشکلات جنسی شوند.

علاوه‌بر موارد فوق، کلومیپرامین (Anafranil) یک نوع داروی ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای (TCA) است که برای درمان برخی از انواع هراس‌زدگی مجوز دارد. عوارض جانبی مصرف این دارو عبارتند از:

  • دهان خشک
  • خواب آلودگی
  • تاری دید
  • لرزش
  • تپش قلب
  • یبوست
  • مشکل در ادرارکردن

موکلوبماید (Manerix) نیز نوعی داروی ضد افسردگی از گروه داروهای ضد افسردگی مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) است که گاهی اوقات برای درمان هراس‌زدگی اجتماعی تجویز می‌شود. موکلوبمید با انواع خاصی از غذا تداخل دارد. علاوه‌بر تداخل با غذاها، سایر عوارض جانبی احتمالی موکلوبمید عبارتند از:

  • مشکلات خواب
  • سرگیجه
  • مشکلات معده
  • سردرد
  • بی‌قراری

در صورتی که داروهای ضد افسردگی برای هراس‌زدگی تجویز شوند، بیمار نباید به‌طور ناگهانی آن‌ها را قطع کند، زیرا می‌تواند سبب علائم ترک و ایجاد مشکلاتی برای بیمار شود.

آرام بخش‌ها

بنزودیازپین‌ها گروهی از داروها هستند که به‌عنوان آرام‌بخش‌های جزئی طبقه‌بندی می‌شوند. آن‌ها شامل داروهایی مانند دیازپام (والیوم) بوده و گاهی اوقات به‌صورت کوتاه‌مدت با کم‌ترین دوز ممکن، برای درمان اضطراب شدید استفاده می‌شوند. مانند داروهای ضد افسردگی، بنزودیازپین‌ها نیز باید به‌تدریج قطع شود تا از علائم ترک جلوگیری شود.

مسدودکننده‌های بتا

مسدودکننده‌های بتا اغلب برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی، مانند مشکلات قلبی و فشار خون بالا استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین گاهی اوقات برای کمک به‌کاهش علائم اضطراب مانند تپش قلب تجویز می‌گردند. مسدودکننده‌های بتا، ضربان قلب را کاهش داده و فشار خون را کم می‌کنند. پروپرانولول (ایندرال) یک مسدود‌کننده بتا است که معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می‌شود. عوارض جانبی احتمالی این داروها عبارتند از:

  • مشکلات معده
  • انگشتان سرد
  • خستگی
  • مشکلات خواب

چگونه به فردی که با هراس‌زدگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند کمک کنیم؟

درک این موضوع که هراس‌زدگی یک مشکل مربوط به سلامت روان است، اولین قدم به سوی کمک به فرد مبتلا است. لازم است که به نگرانی‌های فرد گوش دهید و به او بگویید که باور می‌کنید که ترس‌هایش واقعی هستند و واقعا امکان کنترل آن‌ها برای او وجود ندارد. در مرحله بعد، می‌توانید با فرد صحبت کنید و بگویید که هراس‌زدگی یک اختلال اضطرابی قابل تشخیص است که درمان هم دارد. او را تشویق کنید تا با یک متخصص سلامت روان صحبت کند تا بتواند از این مشکل آزاردهنده رها شود. علاوه.بر این، برای کمک به فرد مبتلا به هراس‌زدگی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از گفتن این موضوع که ترس او مضحک یا غیرمنطقی است، خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند منجر به واکنش تدافعی شود.
  • به فرد کمک کنید تا یک مشاور یا درمانگر محلی پیدا کند.
  • به او اطمینان دائم بدهید که می‌تواند بر هراس‌زدگی خود غلبه کند
  • اگر می‌خواهد در مورد درمان یا تجربیات خود صحبت کند، به خوبی به او گوش دهید.

کی نیاز است از روان‌پزشک یا روان‌شناس کمک بگیریم؟

اگر هراس‌زدگی به‌طور قابل توجهی بر زندگی روزمره، رفاه باکیفیت روابط فرد تأثیر بگذارد، بهتر است از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرد. هر‌کدام از نشانه‌های زیر نشان می‌دهند که ارجاع به یک متخصص لازم است:

ترس شدید و مخرب

اگر ترس مرتبط با هراس‌زدگی شدید و غیرمنطقی بوده و به‌طور قابل توجهی توانایی فرد را برای عملکرد در زندگی روزمره را مختل کند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که یک متخصص به درمان وارد شود.

رفتارهای اجتنابی

اگر فرد به‌طور مداوم از موقعیت‌ها، مکان‌ها یا فعالیت‌های خاصی به دلیل ترس اجتناب کند و این اجتناب در کار، زندگی اجتماعی یا سایر مسئولیت‌های او اختلال ایجاد نماید، مداخله حرفه‌ای ضروری است.

علائم فیزیکی اضطراب

اگر فوبیا علائم فیزیکی شدید مانند حملات پانیک، ضربان قلب سریع، عرق‌کردن، لرزش یا حالت تهوع را ایجاد کند، لازم است که بیمار به‌دنبال کمک باشد.

تاثیر بر روابط

اگر فوبیا بر روابط تأثیر گذاشته و باعث ایجاد فشار شود یا توانایی فرد را برای تعامل با دیگران محدود کند، کمک پزشک می‌تواند مفید واقع شود.

اختلال در کیفیت زندگی

اگر فوبیا به‌طور قابل توجهی کیفیت کلی زندگی فرد را کاهش دهد و او را از لذت‌بردن یا شرکت در فعالیت‌هایی که برای او مهم هستند باز دارد، کمک‌گرفتن از متخصص لازم است.

پریشانی مداوم

اگر ناراحتی مرتبط با فوبیا در طول زمان ادامه پیدا کند و در توانایی فرد برای داشتن یک زندگی رضایت‌بخش اختلال ایجاد نماید، مشاوره با یک متخصص بهداشت روان توصیه می‌شود.

بیماری‌ها هم‌زمان

اگر در کنار فوبیا بیماری‌های سلامت روان دیگری مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس یا افسردگی وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد که فرد به‌دنبال درمان جامع باشد. مداخله زودهنگام، اغلب با پیامدهای مطلوب‌تری همراه است، بنابراین اگر علائم قابل توجه باشد، بیمار حتما باید به‌دنبال درمان باشد.

سخن آخر

فوبیا یک مشکل سلامت روان رایج و قابل درمان است که می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. اگرچه ممکن است غلبه بر فوبیا چالش‌برانگیز باشد، اما جستجوی کمک و درمان زود‌هنگام می‌تواند علائم را تا حد زیادی برطرف کند. با یک روش مناسب، افراد می‌توانند بیاموزند بر ترس‌های خود غلبه کنند و زندگی رضایت‌بخش و فارغ از محدودیت‌های ناشی از فوبیا داشته باشند.

۲۲ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گیل مارکت

بیماری صرع | انواع، راه درمان و پیشگیری

بیماری صرع | انواع، راه درمان و پیشگیری

بیماری صرع یا epilepsy 

بیماری صرع چهارمین بیماری شایع  و جزیی از بیماری های أعصاب و روان استو در واقع مجموعه ای از اختلالات عصبی مزمن می باشد که معمولاً با حمله های صرعی مشخص می گردد. حملات صرعی معمولاً به طور مکرر رخ می‌دهند و دلایل ثابت و مشخصی ندارند. معمولا حملات صرعی به دلیل آسیب مغزی مصرف داروها و الکل و در برخی از موارد به دلیل سرطان مغز ایجاد می ‌شوند. زمانی که فعالیت سلولی کورتیکال یا غشایی در مغز بیش از حد غیر عادی باشد، حملات صرعی رخ می دهد. با مصرف دارو حملات صرعی را می توان در حدود 70% کاهش و کنترل نمود. از علائم و نشانه های تشنج می توان به حرکات ناگهانی و غیر قابل کنترل در بازوها و پاها و علائم روانی مانند ترس و اضطراب از دست دادن هوشیاری و گیجی موقت اشاره نمود. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

انواع صرع

انواع صرع

*تشنج کانونی یا صرع پارشیال:در صورتی که تشنج به دلیل فعالیت غیر طبیعی یکی از ناحیه های مغز باشد تشنج کانونی، صرع پارشیال یا تشنج جزئی رخ می دهد. در صرع پارشیال تمام نقاط مغز درگیر نیست و فقط ناحیه خاصی از مغز باعث بروز علائم صرع می گردد. صرع پارشیال به دو گروه تقسیم می گردد: 1-1-صرع پارشیال با نقص در هوشیاری: در این نوع تشنج فرد آگاهی و هوشیاری خود را از دست می دهد و ممکن است که برای مدت زمانی به یک نقطه خیره شود و پاسخ درستی به صدای اطرافیان خود ندهد. در این نوع تشنج ممکن است بیمار حرکاتی نظیر مالیدن دست ها به هم، راه رفتن حول یک دایره، جویدن و بلعیدن را انجام دهد. 2-1-صرع پارشیال بدون از دست دادن هوشیاری:در این نوع تشنج میزان هوشیاری بیمار کاهش پیدا نمی کند حتی ممکن است بیمار کاملا بیدار و هوشیار باشد. حتی ممکن است بعد از تشنج، قادر به یادآوری وقایعی که هنگام تشنج اتفاق افتاد باشد. در طول تشنج کانونی بدون از دست دادن هوشیاری، فرد توانایی پاسخگویی به اطرافیان را ندارد. به طور کلی تشنج های کنونی بدون از دست دادن هوشیاری بسیار مختصر هستند و کمتر از دو دقیقه به طول می‌انجامد. 2-صرع خفیف‌:مدت زمان صرع خفیف یا تشنج های خفیف کوتاه تر از تشنج های شدید است و کمتر از ۱۵ ثانیه به طول می انجامد. تشنج خفیف معمولاً در کودکان رخ می دهد و برای مدتی کوتاه باعث شود که فرآیندهای مغزی فرد متوقف شود.در صرع خفیف فرد روی زمین نمی افتد و بدنش دچار لرزش نمی شود. در نوع خفیف ممکن است فرد مبتلا برای مدتی به یک نقطه خیر شود یا اندام های فرد مبتلا دچار اختلالات حرکتی شود. مثلا فرد لب خود را بگزد یا پلک فرد دچار پرش شود. 3-تشنج های منتشر یا صرع بزرگ:تشنج های منتشر که با نام صرع بزرگ نیز شناخته می شوند، تمام نقاط مغز را درگیر می کنند. تشنج های منتشر به شش نوع مختلف تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم: 4-تشنج های خاموش:این تشنج معمولاً در کودکان اتفاق می افتد از مشخصات این تشنج می توان به خیره شدن به یک نقطه انجام دادن حرکاتی مانند ملچ مولوچ کردن یا چشمک زدن اشاره نمود. گاهی ممکن است تشنج خاموش منجر به  از بین رفتن هوشیاری در فرد شود. 5-تشنج‌ های آتونیک:در این نوع تشنج کنترل ماهیچه ها از دست می رود و ممکن است فرد به صورت ناگهانی روی زمین بیفتد. 6-تشنج های تونیک:تشنج های تونیک با سفت شدن ماهیچه های پشت بازوها و پاها همراه هستند. سفت شدن ماهیچه ها باعث می شود که فرد زمین بخورد و بدن وی دچار لرزش شود. 7-تشنج های کلونیک:تشنج‌های کلونیک معمولاً بازو گردن و صورت را درگیر میکند این نوع تشنج ها معمولاً باعث ایجاد حرکات ناگهانی ماهیچه ای می شوند. 8-تشنج‌های میوکلونیک: صرع میوکلونیک یا تشنج میوکلونیک باعث می شود ماهیچه ها به صورت ناگهانی و ناخواسته منقبض شوند معمولا این نوع تشنج در کودکان و نوجوانان شایع تر است. در این نوع تشنج در هر دو طرف بدن بازوها و پاها به صورت ناگهانی و تکراری به حرکت در می آیند. 9-تشنج های تونیک کلونیک: تشنج تونیک کلونیک از پرالتهاب ترین تشنج‌های صرعی هستند این نوع تشنج ها باعث می شوند که فرد به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست دهد. لرزیدن و سفت شدن بدن و در برخی از موارد از دست دادن کنترل ادرار یا گاز گرفتن زبان از مشخصه های این نوع تشنج هستند

دلایل ابتلا به صرع

دلایل ابتلا به صرع

 ضربه به سر:گاهی ممکن است در اثر تصادف با ماشین یا دیگر حوادث به سر افراد ضربه وارد شود. ممکن است پس از وارد شدن ضربه به سر فرد به این بیماری مبتلا گردد. -سابقه خانوادگی:در صورتی که در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد، فرد در معرض خطر ابتلا به اختلالات تشنجی و بیماری صرع قرار می‌گیرد. –عفونت های مغزی:عفونت هایی مانند مننژیت می توانند باعث التهاب مغز و نخاع شوند. التهاب مغز و نخاع خطر ابتلا به بیماری صرع را افزایش می دهند. –سکته در سایر بیماری های عروقی:سکته و برخی از بیماری های عروقی می توانند به مغز آسیب وارد کنند. وارد شدن هرگونه آسیب به مغز می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. -دمانس یا زوال عقل:دمانس یا کاهش فعالیت های مغزی از دیگر عواملی هستند که ممکن است باعث بروز بیماری صرع شوند. معمولا کسانی که آلزایمر دارند در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. –بیماری های عفونی :برخی از بیماری‌ها مانند ایدز و انسفالیت ویروسی باعث می‌شوند که افراد به این بیماری مبتلا گردند.  انسفالیت ویروسی، ویروسی است که باعث می‌شود به بافت مغز آسیب وارد می گردد. -آسیب های پیش از تولد:در صورتی که در دوره بارداری مادر تغذیه نامناسب داشته باشد یا در مکانی قرار گیرد که در آنجا کمبود اکسیژن وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری صرع را برای نوزاد خود افزایش می دهد.

تشخیص بیماری صرع

تشخیص بیماری صرع

معاینه نورولوژیک:در این مایع به پزشک متخصص مغز و اعصاب عملکردهای مغزی توانایی حرکتی و رفتاری بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. سی تی اسکن:برای تهیه تصاویر مقطعی از مغز از اشعه ایکس استفاده می شود. در سی تی اسکن اتفاقات غیرطبیعی مغز که ممکن است باعث ابتلا به بیماری صرع شوند بررسی می گردد برخی از این عوامل عبارتند از: تومورها، خونریزی و کیست. اسپکت:در صورتی که منطقه دقیق شروع تشنج در مغز به وسیله ام آر آی یا EEG مشخص نشود از روش اسپکت استفاده می گردد در این روش فعالیت جریان خون توسط یک نقشه سه بعدی با جزئیات ایجاد می‌شود. در روش اسپکت فعالیت جریان خون در مغز با جزئیات کامل برای پزشک به نمایش در می آید. ام آر آی و ام آر آی عملکردی:در این وسیله با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر و جزئیات مغز ثبت می گردد. زمانی که بخش خاصی از مغز در حال کار کردن است دستگاه ام آر آی عملکردی می‌تواند تغییرات جریان خون را ثبت نماید. معمولاً از این روش برای جلوگیری از آسیب به مناطق عملکردی خاص استفاده می گردد. این تست معمولا قبل از عمل جراحی روی فرد بیمار انجام می‌شود. هزینه درمان صرع به وسیله عمل جراحی تقریبا معادل ۱۵ الی ۳۰ میلیون می باشد. پت:در روش پت برای دیدن مناطق فعال مغز و تعیین بخش های غیر طبیعی مقدار بسیار کمی از ماده رادیو اکتیو و سیاهرگ فرد بیمار تزریق می شود. نوار مغز یا EEG:رایج ترین تستی که روی فرد بیمار برای تشخیص بیماری انجام می شود، نوار مغز است. در این تست الکترودهایی به جمجمه فرد بیمار متصل می‌گردد این الکترودها فعالیت های الکتریکی مغز را ثبت می نمایند. در صورتی که فرد به بیماری صرع مبتلا باشد در الگوهای طبیعی امواج مغزی او تغییراتی رخ می دهد. تغییر در الگوهای طبیعی امواج مغزی هنگامی رخ می‌دهد که فرد دچار تشنج نشده است.

بیماری صرع در کودکان

بیماری صرع در کودکان

در کودکان بالای ۵ سال معمولا با تشنج اتفاق می‌افتددارای تشنج هایی است که همواره والدین را نگران می کند و در واقع در ابتلاء کودک به بیماری ،ممکن است قبل از تشنج برای چند دقیقه آگاهی خود را نسبت به محیطی که در آن قرار دارد از دست بدهد. همچنین ممکن است کودک نسبت به صداهای اطراف خود هیچ واکنشی نشان ندهد.و از حالتهایی که ممکن است در هنگام تشنج برای کودک رخ دهد آن است که: -لرزش بدن – چشم ها به یک  سمت منحرف شدن -کف دهان -عدم کنترل ادرار اما گاهی نیز ممکن است که نوع تشنج ناشی از این بیماری مخفی باشد یعنی کودک به یک سمت خیره شود و هیچ گونه لرزشی در بدن نداشته باشد.

 درمان صرع در کودکان

در واقع کودکان مبتلا به بیماری صرع باید مادام العمر دارو برای کنترل تشنج مصرف کنند. در هنگام تشخیص کودک تحت درمان دارویی قرار می گیرد.  و در این هنگام پزشک معالج داروی ضد تشنج و کنترل بیماری را تجویز خواهد کرد. پس پیش از تجویز داروهای ضدتشنج پزشک از کبد کودک تست گرفته و  بسته به نوع آنزیم های کبدی او، دارو تجویز می نماید. افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند هرگز نباید داروهای خود را به صورت خودسر قطع نمایند. و هم چنین در صورت وجود تشنج های متععد کودک بهتر است، تحت کنترل کامل خانواده باشد تا هنگام انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و دویدن نیز کودک دچار تشنج شود.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

چگونگی تشخیص  تشنج از تب و صرع در کودک

چگونگی تشخیص  تشنج از تب و صرع در کودک

-تشنج های مکرر:کودکانی که به تشنج ناشی از صرع مبتلا می شوند ممکن است در طول ماه چندین مرتبه دچار تشنج طولانی مدت گردند. -ملچ ملوچ کردن در خواب: در صورت بغل کردن، کودک  و ادامه  ملچ ملوچ کردن، لازم است به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است کودک دچار تشنج در خواب شده باشد. –مدت زمان تشنج:کودکانی که به تشنج های ناشی از صرع مبتلا هستند ممکن است بیشتر از ده دقیقه تشنج کنند و لرزش بدن داشته باشند.

درمان بیماری صرع به وسیله جراحی

یکی دیگر از راه های درمان بیماری صرع انجام عمل جراحی می باشد. قبل از انجام عمل جراحی پزشک آزمایشاتی روی فرد بیمار انجام می دهد درصورتی که طی این آزمایشات مشخص شود که ناحیه کوچکی از مغز درگیر شده است و با برخی از اعمال حیاتی مانند دیدن شنیدن و حرکت کردن تداخل ندارد پزشک جراحی را انجام می دهد. بعد از جراحی بیمار نیاز دارد که دوباره دارو مصرف کند اما مقدار و تعداد داروهای مصرفی برای درمان بیماری صرع در فردی که جراحی انجام داده کاهش پیدا می‌کند در موارد بسیار نادر دیده می‌شود که بعد از جراحی فرد دچار عوارضی مانند تغییر در توانایی فکر کردن و شناخت گردد.

درمان بیماری صرع با مصرف دارو

*کاربامازپین

موارد مصرف: درمان صرع، درمان اختلال دو قطبی و درمان اسکیزوفرنی اشکال دارویی: قرص ،نام تجاری: تگرتول ،عوارض جانبی: تب، تهوع، سر درد، اسهال، بی اشتهایی، سر گیجه

*فنی توئین

موارد مصرف: ضد تشنج، اشکال دارویی: کپسول، قرص، آمپول، نام تجاری: فنی توئین، عوارض جانبی: تاثیر بر جنین در دوره بارداری، عوارض قلبی عروقی، عوارض پوستی، خود ایمنی

*فنوباربیتال

موارد مصرف: درمان صرع به خصوص در کودکان، درمان اضطراب، درمان بی خوابی، اشکال دارویی: قرص، آمپول نام تجاری: فنوباربیتال،  عوارض جانبی: خستگی، کم خونی، کاهش میل جنسی در مردان، لکنت زبان، خواب آلودگی، افزایش فعالیت در کودکان، گیجی، ناراحتی معده، مشکلات حافظه

*اتوسوکزوماید

موارد مصرف: درمان صرع خفیف، ضد تشنج، اشکال دارویی: کپسول، شربت، نام تجاری: زارونتین، عوارض جانبی: سر درد، بی خوابی، سکسکه

*دیازپام

و چون دیازپام اعتیاد آور است و ممکن است پس از ترک دارو فرد دچار دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، تعریق و افت قوای ذهنی گردد. مصرف ان حتما باید با تجویز پزشک همراه باشد. موارد مصرف: مسکن، ضد تشنج، جلوگیری از حملات صرعی، اشکال دارویی: قرص، آمپول، نام تجاری: والیوم، عوارض جانبی: در صورت علائم زیر از مصرف دیازپام  جلوگیری گردد: -ضربان قلب کند – افت قوای ذهنی -تنگی نفس -تب -گلو درد -زردی پوست -عدم تعادل

بیماری صرع و بارداری

بیماری صرع و بارداری

در صورتی که خانم های باردار به این بیماری مبتلا باشند باید داروهای ضد صرع و ضد تشنج مصرف نمایند. دوز موثر دارو برای خانم‌های باردار توسط پزشک تعیین می شود و بیمار باید طی مصرف داروها تحت نظر پزشک قرار گیرد. خانم های باردار مبتلا به این بیماری می توانند در اکثر مواقع به صورت طبیعی زایمان کنند. اما در صورتی که در ماه آخر بارداری دچار تشنج شده باشند ممکن از زایمان به صورت سزارین صورت گیرد.

درمان خانگی بیماری صرع

*استفاده ویتامین:ویتامین B6 همراه با منیزیم و ویتامین E  می تواند برای درمان بیماری صرع مفید واقع گردد. ونیز استفاده از منگنز را نیز توصیه می کنند. تیامین نیز ممکن است به بهبود توانایی تفکر در افراد مبتلا به صرع کمک کند. *خواب کافی:کمبود خواب را می توان به عنوان یک عامل ایجاد کننده تشنج و صرع به ویژه در سندرم های صرع عمومی ایدیوپاتیک و صرع لوب گیجگاهی دانست. افراد مبتلا به این بیماری باید سعی کنند خواب منظم و مداوم داشته باشند و اگر دیرتر از حد معمول به رختخواب می روند، صبح روز بعد دیرتر از خواب بیدار شوند. مواد غذایی ممنوع از مصرف  می توان -شکلات -پرتقال -ذرت -سویا

درمان بیماری صرع با طب سنتی

گیاه بهار نارنج: بهارنارنج باعث تسکین سردردهای ناشی از صرع می شود. در صورتی که می خواهید از دمنوش بهار نارنج استفاده نمایید لازم است دو لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق چای خوری گیاه بهارنارنج را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید به خوبی دم شود. سنبل الطیب:استفاده از گیاه یا ریشه گیاه سنبل الطیب برای درمان صرع و کاهش استرس بسیار مفید است. از آنجا که گیاه سنبل الطیب دارای ماده ای به نام والین می باشد، برای کاهش سردرد های ناشی از این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. دارچین:استفاده از دمنوش دارچین موجب می شود که حملات صرعی کاهش یابد. دمنوش دارچین دارای خواص آرام بخشی می باشد و در آن مواد ضد التهاب یافت می شود. شما می توانید دارچین را به همراه ۱۰ عدد هل بجوشانید و میل نمایید. آب گشنیز:از آنجا که گیاه گشنیز دارای ویتامین هایی مانند ویتامین D، B6، E و اسید فولیک است می تواند حملات صرعی را کاهش دهد. گیاه گشنیز می تواند کانال های پتاسیم موجود در مغز را فعال نماید و از این راه تشنج را کنترل کند.

۱۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گیل مارکت