در این قسمت می خواهیم اجزا و قطعات جاروبرقی را بررسی کنیم زیرا شناخت قطعات جاروبرقی به شما کمک می کند تا از جاروبرقی به صورت کاربردی استفاده کنید و از خرابی جاروبرقی به دلیل استفاده نادرست جلوگیری کنید. . . از آنجایی که خرابی یک قطعه مستقیماً بر کل عملکرد دستگاه تأثیر می گذارد، حتی در مواردی به دستگاه آسیب می رساند.

لیستی از قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی برای تعمیرات جاروبرقی بوش به شرح زیر است:

موتور چانگکشاک

کیسه

دسته جاروبرقی

بدن

ترموستات

فیلتر جاروبرقی

بدنه و محفظه موتور

جمع کننده سیم

جاروبرقی زغالی

برد جاروبرقی برقی

برس و قلاب

انواع لوله جاروبرقی

کلکتور جاروبرقی

چرخ و چراغ جاروبرقی

 

 

در نمایندگی بوش توضیحات مفصلی در مورد هر یک از این اجزا به شما خواهیم داد تا بتوانید به طور کامل با عملکرد و فعالیت آنها آشنا شوید.

برندهای آاگ و الکترولوکس از برندهای قدیمی و باکیفیت در تولید لوازم خانگی هستند که اگر جاروبرقی شما یکی از محصولات این دو شرکت می باشد می توانید در صورت خرابی و یا نیاز به سرویس به پارسا مراجعه کنید. به نمایندگی های جاروبرقی الکترولوکس و جاروبرقی AEG مراجعه کنید.

موتور جاروبرقی چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی است، زیرا نیروی لازم را برای تمام قطعات تامین می کند. در واقع عملکرد تمامی قطعات به نحوه عملکرد جاروبرقی بستگی دارد. موتور وکیوم در داخل محفظه دستگاه قرار دارد و قسمت های دیگری مانند برد برق، پروانه و ... در مجاورت آن قرار دارد.

وظیفه اصلی جاروبرقی ایجاد مکش کافی برای جمع آوری گرد و غبار، زباله و غیره از سطح کف است. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور بهتر است در حین استفاده مداوم چند دقیقه دستگاه را خاموش کنید.

کیسه جاروبرقی چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از موتور جاروبرقی، یکی دیگر از قسمت های مهم جاروبرقی، کیسه جاروبرقی است که به دو دسته کیسه یکبار مصرف تقسیم می شود. کیسه جاروبرقی دائمی؛ وظیفه کیسه جاروبرقی جمع آوری محتویات استنشاقی و جلوگیری از ورود گرد و غبار و رسوبات به داخل محفظه دستگاه می باشد.

همانطور که می بینید کیسه یکبار مصرف را می توان یک بار استفاده کرد و پس از پر شدن باید با محتویات آن در سطل زباله ریخته شود و برای استفاده مجدد از دستگاه باید از یک کیسه جدید استفاده کرد. بر خلاف کیسه های یکبار مصرف، کیسه های دائمی را می توان چندین بار استفاده کرد و پس از پر شدن، می توانید محتویات آنها را در سطل زباله خالی کنید، آنها را در دستگاه قرار دهید و بارها و بارها از آنها استفاده کنید.

جاروبرقی دستی چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته جاروبرقی قطعه ای است که کاربر می تواند با استفاده از آن هر قسمتی را جارو کند و جاروبرقی را جابجا کند. در واقع دسته جاروبرقی رابط بین لوله تلسکوپی و لوله خرطومی دستگاه است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد. وظیفه دسته جاروبرقی در واقع کنترل راحت دستگاه برای تمیز کردن نقاط مورد نظر است.

ترموستات جاروبرقی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از قسمت های جاروبرقی وظیفه محافظت از موتور را بر عهده دارد، در صورت ادامه گرم شدن موتور، ترموستات برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، فرمان خاموش شدن را به برد برق می فرستد. اگر بوی سوختگی از دستگاه به مشام می رسد یکی از دلایل این بو خرابی ترموستات و سیم پیچ جاروبرقی است.

فیلتر جاروبرقی چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلتر یکی از قطعات جاروبرقی است که قدرت مکش دستگاه را افزایش داده و به طور مستقیم بر عمر دستگاه تأثیر می گذارد. به دو صورت روی دستگاه قرار می گیرد. در حالت اول، داخل آن قرار دارد. از ورود محفظه و گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری می کند و در حالت دوم به قسمت دیگری از دستگاه رفته و با جمع آوری ذرات معلق و ریز از ایجاد حساسیت در منزل جلوگیری می کند. البته نوع دیگری هم هست که به دسته جارو می چسبد (سیکلون) و زباله های بزرگ را جمع می کند تا بعداً کیسه جارو پر شود.

بدنه و محفظه موتور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

بدنه و محفظه موتور قطعاتی از جاروبرقی است که برای ایمنی و حفاظت از قطعات و اجزای دستگاه استفاده می شود و بر اساس برند و مدل متفاوت است. بدنه و محفظه موتور از پلاستیک فشرده ساخته شده است که بسیار بادوام بوده و شامل اجزای داخل بدنه به جز مجموعه سیم، کلید پاور و دکمه پایین و بالای بدنه می باشد.

سیم جاروبرقی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم جمع کن قسمت دیگری از جاروبرقی است که وظیفه جمع آوری سیم جاروبرقی را بر عهده دارد و از قسمت های مختلفی مانند: سیم، غلتک، اهرم ترمز، دوشاخه و ... تشکیل شده است.

زغال سنگ پاک چیست و چه نقشی دارد؟

از آنجایی که زغال سنگ جاروبرقی که به دلیل رسانایی وظیفه انتقال انرژی به کلکتور را بر عهده دارد، به مرور زمان از اندازه اولیه خود کوتاه می شود، در صورت خرابی این قطعه به موتور و کلکتور آسیب وارد کرده و باعث ایجاد جرقه در موتور می شود. 

صفحه جاروبرقی چیست و چه نقشی دارد؟

تابلو برق یکی از اجزای جاروبرقی است و وجود آن بسیار مهم است. وظیفه برد برق ارسال دستورات لازم به سایر قسمت های جاروبرقی می باشد. تابلو برق توسط مدار سیم پیچی به قسمت های دیگر متصل می شود و عملکرد هر قطعه را مشخص می کند.