ارتودنسی بر تشخیص، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های دندان ها و فک ها تمرکز دارد. رشته ارتودنسی در واقع با هدف سلامت دهان و همچنین زیبایی آن است.

مسواک زدن نامناسب مشکل است و خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد. نامرتب بودن دندان ها صحبت کردن، گاز گرفتن و جویدن را دشوار می کند که بر هضم غذا نیز تأثیر منفی می گذارد. ارتودنسی دندان این عوارض و برخی مشکلات دیگر را به طور کامل حل می کند.

اگر قصد دارید کامل ترین نسخه لبخند خود را خلق کنید، تمام اطلاعات لازم در مورد این درمان را در اینجا پیدا خواهید کرد.

توضیحی که در مقدمه خواندید کامل ترین و مختصرترین پاسخ به این سوال است. ارتودنسی شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و اصلاح دندان ها و فک ها و مال اکلوژن می پردازد.

همچنین می تواند ساختار صورت را که به عنوان ارتوپدی دندانی و صورت شناخته می شود، تحت تاثیر قرار داده و اصلاح کند.

پس روحانی کیست؟

طبق تعریف ارتودنسی، متخصصین ارتودنسی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات دندانی و فک و صورت آموزش دیده اند و در تمامی گزینه های درمانی و تکنیک های صاف کردن دندان ها و تنظیم فک تخصص دارند.

این متخصصان دندانپزشکی بیشتر به عنوان متخصص ارتودنسی شناخته می شوند، اما می توانند به اصلاح گزش های دردناک و ناراحت کننده، حرکات دندان ناشی از عادات بد مانند گاز گرفتن انگشت شست و حتی برخی از اشکال کم خوابی نیز کمک کنند.

این مهارت ها طی 5000 ساعت آموزش تخصصی (معادل سه سال تحصیل تمام وقت) در ارتوپدی فک و صورت پس از یک دوره پنج ساله در دندانپزشکی عمومی به دست می آید.

دندانپزشکان معمولاً دارای مدارک پیشرفته در این زمینه هستند. آنها می توانند مشکلات و بیماری های رایج دندان ها، دهان و لثه ها را تشخیص داده و درمان کنند و حتی عمل های زیبایی روی دندان ها انجام دهند، اما در صورت لزوم بیماران خود را به دندانپزشک معرفی کنند.

تراز کردن دندان ها توسط ارتودنسی

درمان ارتودنسی چه ناهنجاری هایی را اصلاح می کند؟

اکنون که می دانیم ارتودنسی چیست، می دانیم که چه افرادی به این درمان خاص نیاز دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، این درمان ناهنجاری های فک، نیش و دندان را اصلاح می کند. بیایید نگاهی دقیق تر به این مسائل بیندازیم:

سازمان

اورجت به بیرون زدگی دندان های جلویی فک بالا اشاره دارد. یکی از ویژگی های چنین بایتی این است که دندان های بالایی بیش از حد کشیده شده اند یا دندان های پایین به اندازه کافی کشیده نشده اند.

بایت های اضافی (بایت های عمیق)

اوربایت یا دیپ بایت وضعیتی است که در آن دندان های فک بالا به طور غیر طبیعی دندان های فک پایین را می پوشانند. این همپوشانی آنقدر شدید است که دندان های جلویی پایینی سقف دهان را لمس کرده و به آن آسیب می رسانند.

آپان بایات

اپن بایت به معنای باز شدن بین فک های جلو، پشت یا کناری یکی دیگر از ناهنجاری هایی است که با ارتودنسی قابل اصلاح است.

در چنین مواقعی دندان های آسیاب به هم می رسند اما دندان های جلویی به هم نمی رسند و شکاف حاصل از هضم صحیح غذا جلوگیری می کند.

آندربایت (بایت معکوس)

آندربایت یا بایت معکوس زمانی است که دندان‌های پایین به سمت جلو فشار داده می‌شوند، گویی چیزی فک را بیرون می‌کشد. این عیب می تواند خفیف (اگر دندان های جلو تقریباً به هم برسند) یا شدید (اگر دندان ها به دلیل دور بودن اصلاً به هم نمی رسند) باشد.

در هر صورت ارتودنسی دندان به دلیل وجود دندان های جلویی فک پایین ضروری است. زیرا این مشکل اغلب به طور طبیعی حل نمی شود.

دندان شناسی آنکیلوز

وقتی از شما بپرسید که ارتودنسی چه عوارضی دارد، با چند بیماری نادر مواجه می شوید. از جمله این یکی. این یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار نادر اما جدی این درمان است.

آنکیلوز به پیوند ریشه دندان و استخوان گفته می شود. اگر دندان به استخوان فک جوش خورده باشد، بریس ها نمی توانند آن را حرکت دهند. بنابراین، تمام دندان های مجاور شروع به حرکت در اطراف دندان برجستگی می کنند. این اجازه نمی دهد که دندان ها و بایت به درستی تنظیم شوند.

با عکاسی و معاینه، تشخیص آنکیلوز دندان در موارد خاصی داده می شود.

بازگرداندن زبان ارتدکس

تا اینجا به مهم ترین مسائل ارتودنسی دندان پرداختیم. اضافه می کنیم که اگرچه این مشکلی نیست، اما تأثیر آن در برخی شرایط قابل توجه است.

عود ارتودنسی به حرکت دندان پس از برداشتن دندان اشاره دارد. برای جلوگیری از این مشکل، بیمار باید طبق دستورالعمل بعد از درمان از نگهدارنده استفاده کند.

خطر عود بلافاصله پس از برداشتن بریس ها زیاد است. به همین دلیل است که نگهدارنده ها آخرین مرحله صاف کردن دندان هستند و گزینه ای اختیاری نیستند.

حتی چند سال پس از برداشتن بریس ها، دندان ها تمایل به جابجایی دارند. این طبیعی است و عمدتاً به دلیل تغییرات مرتبط با سن است که تقریباً در هر بیمار به درجات مختلف رخ می دهد. استفاده طولانی مدت از مواد نگهدارنده از این اتفاق جلوگیری می کند.

در صورت عدم انجام ارتودنسی چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

این فرآیند دارای عوارض است. اما همانطور که گفتم اکثر آنها بسیار نادر هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی درمان و گزینه های جایگزین (از جمله بریس های متحرک) می توان این خطرات را به حداقل رساند یا به طور کلی از بین برد.

قبل از اینکه ارتوپد برنامه درمانی شما را شناسایی و طراحی کند، دقیقاً به شما گفته می شود که دارو چه عوارضی می تواند ایجاد کند. اما واقعیت اینجاست که در بیشتر مواقع ترازو برای درمان سنگین توصیه می شود. به خصوص زمانی که عواقب عدم انجام این کار را در نظر بگیرید:

اثرات نامطلوب بر رشد صورت

اگر دندان های کج و نامرتب در سن مناسب (مثلاً از کودکی تا نوجوانی) انجام نشود، می تواند بر رشد صورت تأثیر بگذارد و رشد آن را تحت تأثیر قرار دهد. در این صورت، با گذشت زمان، مشکل ارتدکس رشد خواهد کرد

دندان های کج روی اتصال فک بالا و پایین تأثیر می گذارد و منجر به تغییر شکل می شود. موضوعی که منجر به چالش های دیگری می شود.

عملکرد ضعیف

دندان‌های کج، خالی یا به‌طور کلی نامرتب، در عملکرد دهان مانند جویدن و صحبت کردن اختلال ایجاد می‌کنند.

نجویدن غذا بر فرآیندهای گوارشی ما تأثیر می گذارد. گفتار صحیح ارتباط نزدیکی با وضعیت دندان ها و زبان دارد. نامرتبی دندان ها بر تلفظ کلمات تاثیر می گذارد. نوک زبان یکی از رایج ترین و آسان ترین عواقب این امر است.

افزایش بیماری های دهان و دندان

بدون درمان ارتودنسی، تمیز نگه داشتن دندان های کج دشوار است. این دندان ها محتمل ترین مکان برای تشکیل پلاک مسواک هستند. پلاک مسئول انواع بیماری های دهان از جمله حفره، بیماری لثه و بوی بد دهان است.

خطر مشکلات مفصل فک

زندگی طولانی مدت با دندان های نامرتب می تواند منجر به اختلالات گیجگاهی فکی شود. زمانی که دندان ها در جای مناسبی قرار نگیرند، نیرو در دهان به درستی توزیع نمی شود. در نتیجه قسمت دهان فشار بیشتری را تحمل می کند. این توزیع نابرابر نیرو بر روی فک تأثیر منفی می گذارد.

خطر جراحت

بدون ارتودنسی، دندان های جلویی بیرون زده در هنگام ضربه بیشتر در معرض خطر آسیب و شکستگی قرار دارند. این دندان ها ممکن است ترک خورده، شلوغ و یا بیفتند. همیشه خطر آسیب به بافت های نرم مانند لثه، گونه ها و لب ها وجود دارد.

کاهش سلامت عمومی

به دلیل تأثیری که بر سلامت دهان و دندان دارند، نامرتبی دندان ها بر سلامت کلی نیز تأثیر می گذارد. آنها می توانند باعث سوء هاضمه، تکلم، بوی بد دهان و بیماری های دندانی شوند. تاثیر استخوان فک و دندان بر سلامت روان را نمی توان نادیده گرفت.
 

 

منبع: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز