انار میوه ای لذیذ و آبدار است که در نقاط مختلف دنیا به ویژه ایران و هند خواص بی نظیری دارد. این میوه شگفت انگیز فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما آیا انار و همچنین رب انار برای کاهش وزن مفید است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال و معرفی چند دستور تهیه سالاد و دسر برای رژیم لاغری سریع با انار می پردازیم.

مروری بر خواص روبی

انار میوه ای شگفت انگیز است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. انار با کاهش LDL یا کلسترول بد از قلب محافظت می کند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی و تسریع متابولیسم باعث کاهش وزن می شود.

سایر فواید سلامتی انار عبارتند از:

رفع کم خونی: انار سرشار از آهن است و با افزایش سطح هموگلوبین، کم خونی را درمان می کند.

سلامت قلب: انار کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان: انار از رشد سلول های سرطانی و تومورها در بدن جلوگیری می کند و از رشد آنها جلوگیری می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که می توان از این میوه به عنوان یک داروی شیمیایی امیدوارکننده استفاده کرد.

ضد التهاب: آب انار دارای خواصی است که به افراد مبتلا به التهاب روده کوچک کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که دانه های انار سرشار از اسید پونیک است که از آرتروز جلوگیری می کند.

تنظیم کننده قند خون: انار سرشار از آنتی اکسیدان است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. بنابراین برای تثبیت سطح قند خون بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهد که انار تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 دارد.

خواص تغذیه ای انار

هر 100 گرم انار دارای ارزش غذایی زیر است:

انرژی: 83 کیلو کالری

پروتئین: 1.67 گرم

کربوهیدرات: 18.7 گرم

چربی: 1.17 گرم

فیبر: 4 گرم

کلسیم: 10 میلی گرم

آهن: 0.3 میلی گرم

منیزیم: 12 میلی گرم

Fosfor: 36 میلی گرم

پتاسیم: 236 میلی گرم

سدیم: 3 میلی گرم

اسید فولیک: 38 میکروگرم

ویتامین K: 16.4 میلی گرم

ویتامین C: 10.2 mq

نکته: مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه یک فنجان یا حدود 250-300 گرم است که برای کاهش وزن نیز مفید است.

انار و فواید آن برای کاهش وزن

انار میوه خوبی است که اغلب به دلیل فیبر و کالری کم با کاهش وزن همراه است. فیبر موجود در انار باعث احساس سیری می شود که با کاهش کالری به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، انار حاوی پلی فنول است که به افزایش متابولیسم و ​​چربی کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 120 میلی لیتر آب انار به مدت یک ماه باعث کاهش چاقی در بزرگسالان می شود. یکی از فواید انار برای کنترل چاقی، کنترل اشتها است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه انار می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم کاهش وزن باشد، اما راه‌حل جادویی نیست. فرد باید از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سلامت استفاده کند.

برخی از خواص ویژه انار که منجر به کاهش وزن می شود:

1. کم کالری بودن

برای کاهش وزن باید از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کنید بنابراین، مهم است که غذاهای کم کالری را در رژیم غذایی خود بگنجانید کم کالری بودن انار یکی از ویژگی های جذاب آن است 100 گرم انار 83 کالری دارد بنابراین، می توانید بدون نگرانی در مورد کالری دریافتی خود، آنها را در رژیم کاهش وزن خود بگنجانید

2. سرشار از فیبر

فیبر برای حفظ سلامت سیستم گوارش ضروری است. از طرفی غذاهای دارای فیبر زیاد مانند انار; اینها برای کاهش وزن بسیار مهم هستند. با جذب آب، فیبر در معده ذخیره می شود. بنابراین، غذاهای غنی از فیبر به شما کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید و از مصرف مکرر میان‌وعده اجتناب کنید.

3. سرشار از مواد مغذی

مواد معدنی مانند ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6 و پتاسیم در انار به وفور یافت می شود. این مواد مغذی به بدن شما اجازه می دهند کالری بیشتری بسوزاند.

4. چربی سوز طبیعی

چربی سوزهای طبیعی (پلی فنول ها، به ویژه آنتوسیانین ها) در انار به وفور یافت می شود. این مواد از سلامت کلی شما حمایت می کنند و با افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می کنند. بنابراین، یک رژیم غذایی غنی از چربی سوزهای طبیعی می تواند از ذخیره چربی در بدن شما جلوگیری کند.

رژیم لاغری سریع با انار

می توانید 150 گرم یا نصف فنجان انار را به عنوان میان وعده بین وعده های غذایی میل کنید یا در سالاد همراه با میوه ها و سبزیجات دیگر بنوشید. برای مثال می توانید سالاد انار و اسفناج را به عنوان شام بخورید و از طعم عالی و خواص بی نظیر آن لذت ببرید. اگر دسر دوست دارید می توانید با انار، کمی نشاسته و شکر سفره یا پودر ژله بدون شکر و کمی شیر یک دسر خوشمزه درست کنید. به راحتی می توانید دانه های انار را به ماست یا اسموتی خود اضافه کنید.

برای افزایش ارزش غذایی سالاد، نصف فنجان آب انار را به سس سالاد اضافه کنید. انار برای کاهش وزن؛ اگر صبح بخورید مفیدتر است. زیرا میوه ها با مصرف فیبر خود را از دست می دهند.