زبان بدن راه بسیار مهمی برای برقراری ارتباط به طرق مختلف است. یکی از راه هایی که افراد می توانند احساسات و کلمات خود را بیان کنند، زبان بدن است. مهمترین چیز در این مورد این است که مردم چگونه می توانند از زبان بدن خود استفاده کنند. هر فرآیند و حرکت در زبان بدن رفتار خاصی را نشان می دهد. زبان بدن به انواع ارتباطات غیرکلامی اشاره دارد که برای برقراری ارتباط با دیگران از آن استفاده می کنیم. نقش زبان بدن در ارتباطات بسیار مهم است.

به گفته محققان، این نشانه های غیرکلامی ممکن است بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ما را تشکیل دهند. از حالات صورت گرفته تا حرکاتی که با بدن خود انجام می دهیم. اینها همه چیزهایی است که ما نمی گوییم اما می توانیم اطلاعات زیادی را منتقل کنیم. در روانشناسی تعاریف مختلفی از زبان بدن وجود دارد، بنابراین نباید فراموش کرد که هر فردی ممکن است تعریف خاص خود را از زبان بدن داشته باشد. در ادامه بیشتر در مورد زبان بدن و ارتباطات صحبت خواهیم کرد. در این مقاله که در وب سایت همکده، اولین و بزرگترین مرکز مشاوره روانشناسی، ارائه دهنده خدمات مشاوره و روانشناسی ایران نوشته شده است، می خواهیم در مورد نقش زبان بدن در ارتباطات صحبت کنیم.

زبان بدن تقریباً در همه جنبه های زندگی روزمره استفاده می شود

زبان بدن تقریباً در همه جنبه های زندگی روزمره استفاده می شود. مشاهده گاهی اوقات می تواند چیزهای زیادی در مورد احساس یک شخص و آنچه در ذهن اوست به شما بگوید. به عنوان مثال، در بازی ها، افراد سعی می کنند زبان بدن خود را محدود کنند تا از حدس زدن دیگران جلوگیری کنند. نیازی به گفتن نیست که زبان بدن اغلب می تواند توجه افراد را به خود جلب کند. این مقاله به این موضوع می پردازد که چگونه زبان بدن به بخشی ضروری از پالت ارتباطی ما تبدیل شده است. چرا این اتفاق می افتد؟

زبان بدن چیست؟

نقش زبان بدن در ارتباطات

نقش زبان بدن نقش مهمی در ارتباطات دارد. زبان بدن نوعی ارتباط غیرکلامی است که شامل اعمال و رفتارهایی مانند:

صورت

نکات

شرایط فیزیکی

حرکت سر

ارتباط چشمی

همه اینها در همه افراد مشترک است و افراد می توانند آگاهانه یا ناخودآگاه این کار را انجام دهند تا افکار و احساسات خود را به چیزهای بی شماری منتقل کنند. در واقع، تصور می شود که تقریبا نیمی از آنچه با ما ارتباط برقرار می کنیم از طریق حرکات بدن انجام می شود.

زبان بدن می تواند بسیار وابسته به زمینه باشد.

با این حال، این می تواند تا حد زیادی به زمینه بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک فرد همیشه مجبور نیست که به صورت شفاهی "نه" بگوید تا چیزی اشتباه بگوید یا با آنچه گفته است مخالف باشد. در عوض، ممکن است سر خود را از این طرف به سمت دیگر تکان دهند تا بر همان نکته تأکید کنند. همه ما هر روز از اشکال مختلف زبان بدن در ارتباطات استفاده می کنیم.

یک نکته مربوط به این حوزه است

با این حال، همه ما از اشکال مختلف زبان بدن در ارتباطات روزمره استفاده می کنیم که توسط دیگران تفسیر می شود. اگر دانش آموزی سر کلاس بنشیند و تماس چشمی غیرمستقیم برقرار کند، به معلم می گوید که حوصله اش سر رفته است.

تقویت مهارت های ارتباط شفاهی

همچنین می تواند برای تقویت مهارت های ارتباط کلامی ما استفاده شود و آنها اغلب مکمل یکدیگر هستند. به عنوان مثال، اگر شخصی در یک فروشگاه راهنمایی دهد که کجا چیزی را پیدا کند و کارمند فقط بگوید "آنجا"، این اطلاعات برای مشتری مفید نیست زیرا خیلی مبهم است.

یادداشتی در مورد نقش زبان بدن  شیراحمدی در ارتباطات

در این مرحله، کارگر می تواند در مورد مکان آیتم، که در کدام راهرو یا بخش قرار دارد، دقیق تر باشد. اما بیشتر آنها ژست می گیرند و نشان می دهند که به کدام سمت باید هدایت شود. حتی اگر کارمند خیلی مشخص نبود و در حالی که اشاره می کرد می گفت "آنجا"، بدون هیچ زبان بدنی از سناریوی اصلی مفیدتر بود.

زبان بدن نقش مهمی در ارتباطات روزمره دارد

شاید هنوز متوجه آن نشده باشید، اما زبان بدن نقش کلیدی در ارتباطات روزمره شما دارد، به همین دلیل یکی از محبوب ترین موضوعات در مطالعات ارتباطی است. در واقع هزاران سال است که مورد توجه بوده است - حتی یونانیان باستان معنای رفتار بدن انسان را توضیح داده اند.

زبان بدن به عنوان نوعی ارتباط ناخودآگاه

در بخش قبل، چند مثال مورد بحث قرار گرفت که نشان می دهد چگونه می توان از حرکت برای تقویت گفتار استفاده کرد. با این حال، روانشناسی زبان بدن ارتباطات ناخودآگاه را نیز در نظر می گیرد، زیرا اگرچه این سیگنال های بدن غیرعمدی هستند، اما می توانند توسط دیگران قابل درک باشند. مجری قانون را به عنوان مثال در نظر بگیرید: یک روانشناس قانونی یا فردی که با هوش کار می کند آموزش دیده است تا نمایش سریع و کامل هوش یا احساسات کوتاه مدت را نشان دهد زیرا آنها ناخودآگاه هستند.

افرادی که مسئولیت انجام تحقیقات را بر عهده دارند به این ویژگی های افشا نشده علاقه مند هستند

محققان به این نشانه‌های غیرکلامی علاقه دارند زیرا نشان می‌دهند که آیا شخص دروغ می‌گوید یا سعی می‌کند چیزی را از بازپرس پنهان کند. این می تواند در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد، اما اگر بیننده سرعت ویدیو را کاهش دهد یا متوقف کند، می تواند به وضوح تغییر حالت چهره را در چند لحظه مشاهده کند.

زبان بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است

برخی دیگر از موقعیت های معمولی که در آن زبان بدن ناخودآگاه ممکن است رخ دهد، در زمان استرس یا جذابیت عاطفی است که ممکن است مثل همیشه از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک نفر ممکن است زمانی که در یک موقعیت استرس زا قرار دارد سرفه کند، در حالی که فرد دیگری ممکن است صورت خود را لمس کند یا خراش دهد که گویی تحریک شده است. همچنین نقش زبان بدن را در ارتباطات نشان می دهد.

اکثر مردم در این شرایط زبان بدن خود را نمی دانند

اکثر افراد در این شرایط از زبان بدن خود آگاه نیستند، زیرا این عمل در سطح ناخودآگاه انجام می شود. با این حال، برای دیگران این پدیده قابل مشاهده است و با گذشت زمان مردم می توانند روندها را متوجه شوند. این امر به ویژه در مورد افرادی که به طور منظم با یکدیگر تعامل دارند، مانند والدین و فرزندانشان صادق است. زیرا آنها شخصیت اصلی یا شخصیت استاندارد هر کدام را می دانند. با مشاهده تغییرات در زبان بدن می توانید متوجه شوید که چه زمانی چیزی اشتباه است. آن را تشخیص دهد.

یک مثال مربوط به این رشته

مثلاً اگر پسری به مادرش دروغ بگوید که کجا می رود. او ممکن است علائم فیزیکی متفاوتی را نشان دهد که معمولاً انجام نمی‌دهد، مانند اجتناب از تماس چشمی یا صحبت کردن خیلی سریع.

تکامل و پیدایش زبان بدن

استفاده از زبان بدن هر زبان گفتاری یا نوشتاری تولید شده توسط انسان را پیش بینی می کند. از آنجایی که آناتومی صوتی و اندازه مغز آنها با گفتار انسان برابری نمی کند، نخستی های غیرانسانی به طور معمول از زبان بدن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنند.

اثر ژنتیکی دارد

نقش دوره زبان بدن زهرا شیراحمدی در ارتباطات

اعتقاد بر این است که حتی نزدیکترین اجداد ما، شامپانزه ها و بونوبوها، نمی توانند تفاوت ژنتیکی را تشخیص دهند. جهش در ژن FOXP2 به عنوان علت پیشنهاد شده است و انسان حامل یک جهش منحصر به فرد است. این تغییر باید در 4-6 میلیون سال گذشته رخ داده باشد، زیرا در آن زمان آخرین جد مشترک گونه های هومو و پان بود. به جای حذف تدریجی، جهش متوقف شد، زیرا مهارت های ارتباطی با بهبود افراد و گونه های ما بهبود یافت.

بررسی نقش زبان بدن در ارتباطات

اگرچه آنها نمی توانند مانند ما صحبت کنند. اما مطالعه پستانداران غیر انسانی درک عمیق تری از چرایی تکامل زبان بدن ارائه می دهد. ما می توانیم آنها را مشاهده کنیم و ببینیم که چگونه از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. در واقع، نیاز به برقراری ارتباط، دلیل اصلی توسعه زبان بدن علاوه بر صدا است.

نکته ای که مربوط به این حوزه است

حرکات میمون ها و همه میمون های اصلی بارها و بارها مشاهده شده است که علائم مختلفی را ایجاد می کند. مردم از برخی از آنها نیز استفاده می کنند. برای مثال، می‌توانید به کسی بگویید که از حرکات دست یا لمس کردن خودداری کند.