امروزه یکی از محبوب ترین روش های تولید محتوا، پادکست است که امکان اشتراک گذاری محتوای تولید شده را با شنوندگان از سراسر جهان فراهم می کند. ساخت پادکست سابقه طولانی ندارد و کلمه پادکست در سال 2004 مطرح شد اما پادکست چیست و چرا مخاطبان روز به روز در حال افزایش هستند؟ علاوه بر این، پادکست ها می توانند شبیه برنامه های رادیویی با ویژگی های خاص برای سرگرمی مخاطبان و رسانه ها باشند.

پادکست چیست؟

اکنون زمان آن رسیده است که بدانید پادکست ها چیست و چگونه کار می کنند. به عبارت ساده، پادکست یک رسانه دیجیتال است که شامل قسمت های صوتی یا تصویری در یک موضوع خاص است و میزبان پادکست به عنوان پادکست شناخته می شود. طبیعی است که برای شروع کار در هر رسانه ای با چالش های مختلفی روبرو شوید، اما ایجاد یک پادکست آسان تر است. برای شروع، پادکسترها فقط به تجهیزات اولیه مانند نرم افزار ضبط صدا و میکروفون نیاز دارند. به طور معمول، پادکست‌ها محتوای دیجیتال را ضبط، ویرایش و با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. همچنین امکان انتشار محتوا در یوتیوب و سرویس های میزبانی پادکست مانند Google Podcasts، Spotify، Castbox یا Apple Podcasts وجود دارد.

هدف از ایجاد پادکست چیست؟

همه پادکست ها یک هدف را دنبال نمی کنند، اما به طور کلی، پادکست نوعی سرگرمی است. برخی از افراد ممکن است به پادکست گوش دهند تا در مورد موضوعی بیاموزند، از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوند، یا حتی برای اینکه کمی بخندند. پادکست همچنین می تواند یک ابزار بازاریابی قدرتمند باشد. همچنین افراد می توانند از این طریق کسب و کار خود را تبلیغ کنند. امروزه تعداد بی‌شماری بیننده پادکست در سراسر جهان وجود دارد و هر سال بر تعداد شنوندگان پادکست افزوده می‌شود.

بنابراین، پادکست یک راه خوب و آسان برای به اشتراک گذاری محتوا است. در حالی که برخی از افراد از خواندن مقالات لذت می برند، بسیاری از مردم ترجیح می دهند مقالات مشابهی را بشنوند. پادکست بسیار انعطاف پذیر است و پادکست ها می توانند در زمینه های مختلف کار کنند.

انواع پادکست

پادکست ها مانند کتاب ها، فیلم ها و سریال ها به موضوعات مختلفی می پردازند. البته، کمدی در برخی زمینه ها محبوب ترین ژانر پادکست است، اما ژانرهای متنوع دیگری مانند جنایی واقعی، اخبار و تجارت مخاطبان گسترده خود را دارند.

برخی از محبوب ترین نمایش های اسلاید پادکست عبارتند از:

گفتگو

پادکست چت اساساً یک بحث در مورد یک موضوع است. میزبان پادکست معمولاً می تواند در مورد یک موضوع صحبت کند یا با افراد مختلف مصاحبه کند. این نوع تقریباً شبیه برنامه های رادیویی است.

افسانه واقعی

این پادکست ها یک داستان واقعی را به شیوه ای جذاب ارائه می دهند. نمونه ای از پادکستی که از این قالب استفاده می کند، مجموعه پادکست This American Life است که داستان های واقعی از زندگی روزمره مردم را روایت می کند.

تئاتر

از آنجایی که ما پادکست ها و داستان های واقعی داریم، پادکست ها می توانند بستری برای گفتن داستان های تخیلی و غیرداستانی نیز باشند. برخی از پادکست ها داستان یکسانی را در چندین قسمت بیان می کنند. البته داستان های مستقل و تک قسمتی نیز در تولید پادکست های شیراحمدی تخیلی رایج است.

مونولوگ

برخلاف پادکست‌های مکالمه‌ای که دارای بحث‌های گروهی هستند، پادکست‌های مونولوگ دارای یک میزبان هستند. در این سبک پادکست ها موضوع خاصی را دنبال نمی کنند و امکان بحث در مورد همه موضوعات وجود دارد و از آنجایی که تنها یک نفر صحبت می کند و نیازی به هماهنگی بین افراد مختلف نیست، این نوع پادکست می تواند راه آسانی باشد. جذب مخاطب

تغییر محتوا

همچنین می توانید از محتوای تولید شده و آماده پادکست بسازید. به عنوان مثال، یک میزبان وب می تواند مطالب و مقالات را از وبلاگ ها و وب سایت ها یا کتاب های مختلف بخواند. در این سبک، مخاطب هنگام گوش دادن به محتوا می تواند گزینه های زیادی داشته باشد.

ترکیبی

برای ایجاد پادکست نیازی نیست سبک خاصی را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم پادکست ها رسانه های پویایی هستند که به سبک های مختلف کار می کنند و در طول زمان تغییر می کنند. برای مثال، شخصی که یک پادکست مونولوگ انجام می‌دهد، می‌تواند با دعوت از مهمانان مختلف در پادکست گهگاهی سبک مکالمه را نیز آزمایش کند.

پادکست صوتی و ویدیوی پادکست؟

اگرچه پادکست ها در درجه اول یک رسانه صوتی هستند، پادکست های امروزی شامل محتوای ویدیویی مانند تصاویر، نمودارها و نمودارها نیز می شوند. فایل های صوتی و تصویری هر دو مزایای متفاوتی دارند و فرصت های متفاوتی را در اختیار مخاطب قرار می دهند.

پادکست‌های صوتی در دسترس‌تر هستند و افراد می‌توانند در هر شرایطی به فایل‌های صوتی دیجیتال گوش دهند، اما پادکست‌های ویدیویی تنها در شرایط خاصی قابل لذت بردن هستند. علاوه بر این، تجهیزات کمتری برای ایجاد یک پادکست صوتی مورد نیاز است و چندین پلتفرم میزبانی برای پادکست های صوتی وجود دارد.

از سوی دیگر، پادکست های ویدئویی می توانند به پادکست ها کمک کنند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. برخی از افراد ممکن است پادکست های صوتی را دوست نداشته باشند، اما پادکست های ویدیویی را در پلتفرم هایی مانند YouTube تماشا می کنند. همچنین با استفاده از تصاویر بصری می توانید محتوایی ایجاد کنید که انتقال آن از طریق پادکست صوتی بسیار دشوار و غیرممکن است.

هدف پادکست برای نوع قالب تولید محتوا که برای ایجاد یک پادکست انتخاب می کنند بسیار تعیین کننده است. اگر توانایی برقراری ارتباط چشمی خوب را دارید یا می توانید با اطمینان در مقابل دوربین ظاهر شوید، حتما یک پادکست ویدیویی را امتحان کنید.

چرا پادکست ها اینقدر محبوب هستند؟

همانطور که می دانید پادکست ها مخاطبان زیادی دارند، اما چه چیزی باعث محبوبیت پادکست ها می شود؟

یکی از جذاب ترین ویژگی های پادکست ها لذت بردن از آنهاست. بسیاری از پادکست ها رایگان هستند و مردم می توانند در خانه یا در راه رفتن به محل کار، مدرسه یا دانشگاه به آن ها گوش دهند و از آنجایی که پادکست ها اشکال مختلفی دارند، تقریبا هر کسی می تواند پادکستی را برای گوش دادن انتخاب کند که مطابق با سلیقه و علایقش باشد. به عنوان مثال، می توانید در حین انجام فعالیت های مختلف مانند ورزش یا انجام تکالیف به پادکست های صوتی گوش دهید.

وقتی مردم به یک پادکست گوش می‌دهند، مثل این است که با افراد زیادی در حال تعامل هستند.

چه کسی می تواند دوره تولید پادکست  زهرا شیراحمدی ایجاد کند؟

تا به حال ما می دانیم که پادکست چیست. حال بهتر است بدانید که آیا محتوای پادکست برای شما مناسب است یا خیر.

پادکست ها ابزارهای بازاریابی عالی هستند. با این حال، قبل از شروع تولید محتوا در قالب پادکست، باید مزایا و معایب آن را بدانید و تصمیم بگیرید که آیا پادکست بهترین راه برای رشد کسب و کار شما است یا خیر.

مزایای ایجاد پادکست:

قیمت پایین است تولید پادکست زمان می برد، اما هزینه اولیه زیادی ندارد. شروع یک پادکست جدید بدون هزینه زیاد امکان پذیر است.

برخلاف بسیاری از فرمت ها، پادکست ها به راحتی قابل دسترسی هستند. شنوندگان می توانند در هر زمان و از هر پلتفرمی به پادکست گوش دهند.

این یک راه آسان برای انتشار اطلاعات است. پادکست ها همچنین برای بررسی محصول جدید یا محتوای آموزشی مناسب هستند.

مزایای ایجاد پادکست:

شما باید زمان زیادی را صرف ضبط، ویرایش و انتشار پادکست خود کنید.

برای جذب بیننده و رشد مخاطبان خود، باید پادکست خود را تبلیغ کنید.

باید سرگرم کننده و جذاب باشد. بنابراین باید به دقت در مورد محتوایی که می خواهید تولید کنید فکر کنید.